Numer 112 – w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii
Europejskiej i służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia
zdrowia, życia lub mienia, np.:
- pożary,
- wypadki drogowe,
- kradzieże,
- włamania,
- w przypadku użycia przemocy,
- nagłe omdlenia i utrata świadomości,
- poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
- przypadki porażenia prądem,
- rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
- inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu lub życiu.
Połączenia wykonywane na numer alarmowy „112”, obecnie odbierane są przez
Powiatowe/ Miejskie Stanowiska Kierowania Straży Pożarnej (dla telefonii
stacjonarnej) oraz w Komendach Powiatowych Policji (dla telefonii mobilnej).
Operatorzy 112 dysponują właściwe służby ratownicze na podstawie przekazanych
informacji lub jeśli zachodzi taka konieczność mogą przełączyć rozmowę do
dyspozytorów poszczególnych służb ratunkowych.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zapowiada, że alarmowy numer 112
będzie w pełni sprawny na przełomie maja i czerwca. Ze względu na
przyzwyczajanie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań zachowane będą
numery 997, 998, 999.
Co należy robić krok po kroku od momentu wybrania numeru 112:
- miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać
na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń),
- jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru 112 powinno być wykonane
przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobą
będącą świadkiem danego zdarzenia,
- należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać
słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest
bezpłatne, nie generuje kosztów dla zgłaszającego zdarzenie),
- przedstawić się z imienia i nazwiska, krótko opisać zdarzenie lub sytuację,
której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora Centrum Powiadamiania
Ratunkowego właściwej służby,
- wskazać miejsce przebywania/ adresu, w którym miało miejsce zdarzenie lub
sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca
zdarzenia,
- udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania oraz
wykonywać jego polecenia/ instrukcje,
- nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na
konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
- jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić
operatora,
- należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano
zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu
weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.
Należy pamiętać, że w przypadku zagrożenia kilka osób może dzwonić jednocześnie
na numer alarmowy 112, zgłaszając to samo zdarzenie. Nie należy się irytować,
kiedy operator dokona przyjęcia zgłoszenia i po dokonaniu weryfikacji oraz
zadaniu jednego lub dwóch pytań, szybko zakończy rozmowę. Działanie to ma na
celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o
zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby.
Inne numery alarmowe w Polsce:
999 – Pogotowie Ratunkowe
998 – Straż Pożarna
997 – Policja
Więcej szczegółów na stronie:
http://www.112.gov.pl/portal/112/
Sporządziła: Anna Turowska