Plecaki szkolne
Masa plecaka wraz z zawartością nie powinna być większa niż 15 % masy dziecka. Plecak nie powinien zmieniać naturalnego sposobu chodzenia i stania.
Co mogą zrobić rodzice?
- Kupić lekki plecak.
- Zaopatrzony w regulowane, miękkie i szerokie szelki, co pozwala na ścisłe przyleganie plecaka do kręgosłupa, a odpowiednio dobrane szelki nie wrzynają się w ramiona.
- Z przegródkami w środku, które umożliwiają równomierne rozłożenie zawartości plecaka oraz utrzymanie ładu i porządku.
- Z dodatkowymi zapięciami spinającymi szelki z przodu.
- Z usztywnioną ścianką tylną, uwypukloną w dolnej części ze względu na naturalną krzywiznę kręgosłupa.
- Zwrócić uwagę na dobór zeszytów – zrezygnujmy z grubych zeszytów w sztywnych okładkach na rzecz zeszytów cieńszych i w miękkiej oprawie. Te ostatnie może nie są tak efektowne i trwałe, lecz na pewno są lżejsze i dają odpocząć kręgosłupom naszych dzieci.
- Zaopatrzyć dziecko w lekkie i wyłącznie niezbędne przybory szkolne – na przykład zrezygnować z wieloczęściowych, bogato wyposażonych piórników.
- Sprawdzać zawartość plecaków – wiele dzieci nosi do szkoły zabawki, kosmetyki, zbędne w danym dniu podręczniki i zeszyty, itp.
Stanowisko pracy ucznia
W szkole i w domu każde dziecko powinno mieć stolik i krzesło właściwie dobrane do swojego wzrostu.
Prawidłowa pozycja siedząca podczas pracy przy stole/ biurku*:
A – podeszwy stóp (w butach) powinny na całej powierzchni dotykać podłogi;
B – między udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit, umożliwiający, swobodne poruszanie nogami;
C – uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska;
D – płyta stołu powinna znajdować się na poziomie łokci;
E – oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa;
F – przednia krawędź siedziska nie powinna dotykać tylnej powierzchni podudzia;
G – między oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana wolna przestrzeń.
Obrazek znajduje się w grafice zamieszczonej do tej informacji.
Przykładowe błędy w doborze mebli
- Zbyt wysokie siedzisko:
- dziecko nie sięga stopami podłoża; przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne dolnej powierzchni ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg;
- zbyt wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych;
- dłuższe siedzenie przy takim stanowisku powoduje opuszczenie ręki niepracującej w celu zmniejszenia napięcia mięśniowego i przyjęcie pozycji niesymetrycznej, sprzyjającej powstawaniu skrzywień kręgosłupa.
- Zbyt niskie siedzisko:
- zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk na narządy wewnętrzne, co może sprawiać dziecku ból;
- unikając niewygody, dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp.
- Zbyt głębokie siedzisko:
- dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy dołu podkolanowego, automatycznie zsuwa się do przodu, a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym.
Obrazek znajduje się w grafice zamieszczonej do tej informacji.
Długotrwałe siedzenie przy stanowisku pracy niedostosowanym do wzrostu ucznia oraz noszenie zbyt ciężkiego plecaka może przyczynić się do powstania wad postawy, w tym najczęściej występujących bocznych skrzywień kręgosłupa (skoliozy).
* Ignar-Golinowska B.: Warunki higieniczno-sanitarne w szkole. (W): Standardy i metodyka pracy pielęgniarki higienistki szkolnej, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2003.
Tekst: Oddział Higieny Dzieci i Młodzieży Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Olsztynie.
Redakcja: Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Olsztynie.