Gminy i powiaty mogą składać do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego wnioski do programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej pod nazwą: Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej, edycja 2023. Jest na to czas do 10 listopada 2022 r.
Jaki jest cel Programu? Ma on zapewniać możliwość skorzystania przez osoby niepełnosprawne z pomocy asystenta przy wykonywaniu codziennych czynności i funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Do zadań Asystenta należy między innymi: pomoc w wyjściu, powrocie i dojazdach na przykład na rehabilitację i zajęcia terapeutyczne, do ośrodków kultury, instytucji i innych miejsc wskazanych przez uczestnika programu, a także pomoc w robieniu zakupów i w załatwianiu spraw urzędowych.
Kto może być uczestnikami Programu? Są nimi:
- osoby posiadające orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- dzieci poniżej 16. roku życia posiadających orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
Na realizację Programu Minister Rodziny i Polityki Społecznej przeznaczył 505 mln zł.
Powiat przyznaje usługę asystenta na podstawie karty zgłoszenia do programu. W przypadku, gdy usługa będzie świadczona na rzecz dzieci niepełnosprawnych do 16. roku życia, jest wymagane zaświadczenie psychologa o braku przeciwwskazań do wykonywania czynności przez asystenta.
Wszelkie informacje i zgłoszenia: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Olecku, ul. Gołdapska 23 lub pod numerem 87 520 34 30.