To jak dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna obiektów użyteczności publicznej jest ważna wie każdy z nas. Błędnie uważa się, że osoby ze szczególnymi potrzebami to głównie osoby z niepełnosprawnościami.
Osobą ze szczególnymi potrzebami może być każdy z nas w danej sytuacji lub czasie, np. matka z dzieckiem w wózku, osoba z dużym bagażem. Bywa tak, że ze względu na wiek, sprawność czy chorobę – swoją lub osób najbliższych – mamy ograniczony dostęp do usług, produktów, informacji i miejsc.
Dlatego dokładamy starań, aby podnieść dostępność naszego urzędu. Jak wspominaliśmy wcześniej pozyskaliśmy 250 tys. zł na przedsięwzięcie „Poprawa dostępności Starostwa Powiatowego w Olecku”. Zrealizowaliśmy go z projektu „Dostępny samorząd – granty” dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W naszym urzędzie wykonaliśmy niezbędne prace remontowo-budowlane i zamontowaliśmy zewnętrzną windę z przedsionkiem.
Kupiliśmy 4 krzesła z podłokietnikami, aby klienci mogli komfortowo poczekać na obsługę. Zrobiliśmy to głównie z myślą o kobietach w ciąży i osobach poruszających się za pomocą kul inwalidzkich. Dzięki podłokietnikom będzie im łatwiej wstać z krzesła.
Aby ułatwić komunikację z osobami z problemami słuchu wyposażyliśmy urząd w 5 pętli indukcyjnych.
Zapewniamy również obsługę tłumacza języka migowego dla osób niesłyszących i porozumiewających się w polskim języku migowym. W tym celu kupiliśmy przenośny komputer z oprogramowaniem, ruterem i słuchawki nauszne z mikrofonem.
Wykonaliśmy z myślą o osobach niewidzących zewnętrzną tablicę informacyjno-nawigacyjną w języku Braille'a i polskim. Znajduje się ona w przedsionku windy. Zawiera informacje, jakie wydziały są na poszczególnych piętrach urzędu. Tak, by osoby przed skorzystaniem z windy wiedziały, na które piętro urzędu powinny się udać, aby załatwić swoje sprawy.
Dodatkowo wykonaliśmy 4 tablice wewnętrzne z nakładką w języku Braille'a. Są one na korytarzach każdej kondygnacji urzędu, tuż obok ekranów multimedialnych. Zawierają informacje o wydziałach i numerach pokoi na danym piętrze.
Wykonaliśmy też 60 tabliczek informacyjnych z nakładką w języku Braille'a do oznaczenia pomieszczeń w urzędzie.
Zamontowaliśmy również 5 multimedialnych infokiosków z ekranem dotykowym, opcją głosowego odczytywania tekstu i powiększania obrazu (funkcja tabletu). Największy został zamontowany w przedsionku windy, a mniejsze na pozostałych kondygnacjach urzędu. Zawierają one informacje o sprawach załatwianych w naszym urzędzie wraz z kolorystycznym schematem funkcjonalno-przestrzennym poszczególnych pięter. Dzięki nim osoby, które odwiedzają nasz urząd uzyskują informacje o położeniu poszczególnych pomieszczeń.
W ramach wsparcia osób z problemami poznawczymi wyposażyliśmy urząd w piktogramy. Do każdego Wydziału i samodzielnych stanowisk z obsługą interesantów kupiliśmy 15 lup optycznych z podświetlanymi diodami led. Pomagają one osobom starszym, niedowidzącym i innym petentom łatwiej wypełnić różne formularze, odczytać tekst lub mapy.
Wykonaliśmy także 15 ramek do podpisów w wysokim kontraście. Ułatwią one naszym klientom złożenie podpisu na dokumentach.
Razem z dotacją przeznaczyliśmy na te działania ponad 750,8 tys. zł.
Zdjęcia: Anna Turowska.