W tym roku realizujemy program „Aktywny samorząd” w obszarze E ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – dodatek do energii elektrycznej.
Dodatek ten pokrywa opłaty za energię elektryczną. Jest on w formie refundacji kosztów za zwiększone zużycie energii przez korzystanie z koncentratora tlenu lub respiratora.
Jakie warunki musisz spełnić, aby uzyskać dodatek do energii elektrycznej?
- Masz stopień niepełnosprawności, jeśli jesteś pełnoletni/ pełnoletnia. Jeśli nie masz 16 lat, to musisz mieć orzeczenie o niepełnosprawności.
- Korzystasz z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia, które udzielił Ci ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej.
Jaka jest wysokość pomocy?
Jest to 100 zł miesięcznie. Refundacja opłat za energię nie może być:
- dłuższa niż 6 miesięcy (600 zł),
- krótsza niż 3 miesiące (300 zł).
Jeśli złożysz wniosek w styczniu, to możesz uzyskać dodatek za 6 poprzednich miesięcy, tj. od lipca do grudnia 2024 r. Pamiętaj, że refundacja kosztów może obejmować 180 dni przed złożeniem wniosku.
Jak złożyć wniosek?
- Złóż go w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW).
- Jeśli masz już konto w systemie, to zaloguj się w SOW. Jeśli nie masz konta, to zarejestruj się. Instrukcję, jak założyć konto w systemie SOW, znajdziesz tutaj.
- Z Obszaru E programu Aktywny samorząd wybierz odpowiedni wniosek.
- Wypełnij wniosek. Dołącz załączniki. Więcej szczegółów znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować. We wniosku wpisz PESEL i nazwę i numer rachunku bankowego, na który chcesz otrzymać dodatek.
- Podpisz wniosek za pomocą:
- podpisu elektronicznego,
- profilu zaufanego lub tymczasowego profilu zaufanego.
Ważne. Wniosek możesz też wypełnić w systemie SOW. Potem go pobierz, wydrukuj i podpisz ręcznie. Dołącz do niego kopie załączników i dostarcz do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Olecku przy ul. Gołdapskiej 23, parter budynku.
Kto może złożyć wniosek?
- Ty, jeśli jesteś pełnoletni/ pełnoletnia i masz zdolność do czynności prawnych.
- W imieniu osoby niepełnoletniej, jeśli jesteś jej rodzicem/ opiekunem prawnym.
- W imieniu osoby pełnoletniej, która nie ma zdolności do czynności prawnych, a jesteś jej opiekunem prawnym.
- W imieniu osoby, która udzieliła Ci pełnomocnictwa notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej). Wzór pełnomocnictwa w zwykłej formie pisemnej znajdziesz tutaj.
Jakie są załączniki do wniosku?
Przygotuj:
- swoje lub dziecka orzeczenie o niepełnosprawności,
- zaświadczenie o korzystaniu z respiratora lub koncentratora tlenu lub z obu urządzeń.
Zaświadczenie może być podpisane wraz z pieczątką imienną przez:
- lekarza,
- lekarza specjalistę,
- fizjoterapeutę,
- pielęgniarkę z zespołu, który realizuje świadczenie długoterminowej opieki domowej pacjentom wentylowanym mechanicznie lub pod opieką poradni, ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem.
Zadanie realizuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Olecku przy ul. Gołdapskiej 23 (parter budynku).