Ministerstwo Cyfryzacji, 1 czerwca 2018 r., uruchomiło usługę, która umożliwia rodzicom zarejestrowanie narodzin dziecka online, bez konieczności wizyty w urzędzie. Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od dnia wystawienia karty urodzenia.
Jak z skorzystać z uruchomionej usługi? To proste. Rodzic, który będzie rejestrował narodziny (może to być zarówno mama, jak i tata) musi mieć aktualny Profil Zaufany. Następnie wejdź na www.obywatel.gov.pl i tam wybierz usługę, z której chcesz skorzystać. Po zalogowaniu, system poprosi Cię o potwierdzenie, że jesteś matką/ ojcem dziecka, a potem o zweryfikowanie Twoich danych.
Następnie przejdziesz do zarejestrowania narodzin potomka. Do tego potrzebujesz między innymi nazwy szpitala, w którym dziecko przyszło na świat i imienia dziecka. Ustal także numer Twojego aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim), to znacznie ułatwi weryfikację Twoich danych w Urzędzie Stanu Cywilnego. Kilka kliknięć i gotowe.
Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko i sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru masz skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).
Rejestracja w 5 krokach. Tak to wygląda w skrócie:
Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ ojcem dziecka.
Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica.
Krok 3: wpisujesz dane dziecka.
Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie – skrzynka na ePUAP, osobiście, pocztą tradycyjną).
Krok 5: podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).
Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez Ciebie opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL i zaświadczenie o zameldowaniu.
To nie jedyne zmiany. W funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami (tzw. parentyzacja). Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale i realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus. Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało też takie zmiany:
• jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja): numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka i w rejestrze PESEL – planowane wejście w życie od 1 grudnia 2018 r.;
• szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL: organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi – planowane wejście w życie 1 maja 2019 r.
Pliki do pobrania:
1. Komunikat Ministerstwo Cyfryzacji.
2. Ulotka, część 1.
3. Ulotka, część 2.
4. Plakat.