gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Architektury i Budownictwa należy między innymi:
w zakresie budownictwa:
sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i wymaganiami ochrony środowiska;
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,
właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania, zmianę pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę;
nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego;
przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki;
potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
w zakresie prawa ochrony środowiska:
opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska;
zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty Oleckiego;
prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska;
opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi;
prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku;
przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących;
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji;
wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska;
wydawanie pozwoleń zintegrowanych;
wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia;
wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym.
udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM);
wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM);
w zakresie ustawy o odpadach:
wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów;
wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów;
prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.
przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń;
w zakresie ustawy ochrona przyrody:
1. Rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej.
2. Wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru.
3. Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy.
4. Naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów.
5. Odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
6. Umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
IV. W zakresie gospodarki wodnej:
1. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych.
V. W zakresie rybactwa śródlądowego:
1. Wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.
2. Wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych.
3. Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m.
4. Przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej.
VI. W zakresie gospodarki leśnej:
1. Przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów.
2. Prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi.
3. Przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
4. Cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
5. Przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów.
6. Zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu.
7. Kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
8. Wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu.
9. Dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
10. Wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu.
11. Wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a, ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach.
VII. W zakresie prawa łowieckiego:
1. Przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach, na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny.
2. Przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców.
3. Prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego.
4. Przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
5. Przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań.
VIII. W zakresie prawa geologicznego i górniczego:
1. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty robót geologicznych.
2. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczne złóż kopalin.
3. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje hydrogeologiczne.
4. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczno-inżynierskie.
5. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4.
6. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż.
7. Wykonywanie zadań z zakresu administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.
gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Architektury i Budownictwa należy między innymi:
w zakresie budownictwa:
sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i wymaganiami ochrony środowiska;
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,
właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania, zmianę pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę;
nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego;
przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki;
potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
w zakresie prawa ochrony środowiska:
opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska;
zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty Oleckiego;
prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska;
opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
6. Prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie.
7. Prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi.
8. Prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem obszarów, na których obowiązek rekultywacji obciąża Starostę.
9. Prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku.
10. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe.
11. Przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
12. Wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji.
13. Wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska.
14. Wydawanie pozwoleń zintegrowanych.
15. Wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.
16. Prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia.
17. Wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
18. Wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym.
19. Udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM), objętych obowiązkiem zgłoszenia.
20. Wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM).
II. W zakresie ustawy o odpadach:
1. Wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów.
2. Wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów.
3. Prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów.
4. Prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.
5. Przekazywanie do „Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej” informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń.
III. W zakresie ustawy ochrona przyrody:
1. Rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej.
2. Wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru.
3. Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy.
4. Naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów.
5. Odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
6. Umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
IV. W zakresie gospodarki wodnej:
1. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych.
V. W zakresie rybactwa śródlądowego:
1. Wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.
2. Wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych.
3. Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m.
4. Przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej.
VI. W zakresie gospodarki leśnej:
1. Przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów.
2. Prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi.
3. Przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
4. Cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
5. Przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów.
6. Zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu.
7. Kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
8. Wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu.
9. Dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
10. Wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu.
11. Wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a, ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach.
VII. W zakresie prawa łowieckiego:
1. Przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach, na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny.
2. Przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców.
3. Prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego.
4. Przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
5. Przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań.
VIII. W zakresie prawa geologicznego i górniczego:
1. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty robót geologicznych.
2. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczne złóż kopalin.
3. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje hydrogeologiczne.
4. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczno-inżynierskie.
5. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4.
6. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż.
7. Wykonywanie zadań z zakresu administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.
gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Architektury i Budownictwa należy między innymi:
w zakresie budownictwa:
sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i wymaganiami ochrony środowiska;
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,
właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania, zmianę pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę;
nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego;
przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki;
potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
w zakresie prawa ochrony środowiska:
opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska;
zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty Oleckiego;
prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska;
opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
6. Prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie.
7. Prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi.
8. Prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem obszarów, na których obowiązek rekultywacji obciąża Starostę.
9. Prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku.
10. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe.
11. Przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
12. Wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji.
13. Wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska.
14. Wydawanie pozwoleń zintegrowanych.
15. Wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.
16. Prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia.
17. Wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
18. Wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym.
19. Udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM), objętych obowiązkiem zgłoszenia.
20. Wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM).
II. W zakresie ustawy o odpadach:
1. Wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów.
2. Wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów.
3. Prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów.
4. Prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.
5. Przekazywanie do „Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej” informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń.
III. W zakresie ustawy ochrona przyrody:
1. Rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej.
2. Wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru.
3. Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy.
4. Naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów.
5. Odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
6. Umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
IV. W zakresie gospodarki wodnej:
1. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych.
V. W zakresie rybactwa śródlądowego:
1. Wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.
2. Wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych.
3. Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m.
4. Przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej.
VI. W zakresie gospodarki leśnej:
1. Przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów.
2. Prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi.
3. Przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
4. Cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
5. Przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów.
6. Zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu.
7. Kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
8. Wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu.
9. Dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
10. Wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu.
11. Wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a, ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach.
VII. W zakresie prawa łowieckiego:
1. Przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach, na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny.
2. Przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców.
3. Prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego.
4. Przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
5. Przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań.
VIII. W zakresie prawa geologicznego i górniczego:
1. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty robót geologicznych.
2. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczne złóż kopalin.
3. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje hydrogeologiczne.
4. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczno-inżynierskie.
5. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4.
6. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż.
7. Wykonywanie zadań z zakresu administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.
gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Architektury i Budownictwa należy między innymi:
w zakresie budownictwa:
sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i wymaganiami ochrony środowiska;
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,
właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania, zmianę pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę;
nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego;
przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki;
potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
w zakresie prawa ochrony środowiska:
1. Opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska uwzględniającego politykę ekologiczną państwa oraz wymagania zrównoważonego rozwoju powiatu.
2. Zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty.
3. Prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska.
4. Sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony środowiska w zakresie objętym kompetencją Starosty.
5. Opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
6. Prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie.
7. Prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi.
8. Prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem obszarów, na których obowiązek rekultywacji obciąża Starostę.
9. Prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku.
10. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe.
11. Przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
12. Wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji.
13. Wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska.
14. Wydawanie pozwoleń zintegrowanych.
15. Wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.
16. Prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia.
17. Wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
18. Wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym.
19. Udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM), objętych obowiązkiem zgłoszenia.
20. Wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM).
II. W zakresie ustawy o odpadach:
1. Wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów.
2. Wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów.
3. Prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów.
4. Prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.
5. Przekazywanie do „Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej” informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń.
III. W zakresie ustawy ochrona przyrody:
1. Rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej.
2. Wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru.
3. Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy.
4. Naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów.
5. Odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
6. Umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą.
IV. W zakresie gospodarki wodnej:
1. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych.
V. W zakresie rybactwa śródlądowego:
1. Wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.
2. Wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych.
3. Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m.
4. Przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej.
VI. W zakresie gospodarki leśnej:
1. Przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów.
2. Prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi.
3. Przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
4. Cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
5. Przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów.
6. Zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu.
7. Kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
8. Wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu.
9. Dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
10. Wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu.
11. Wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a, ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach.
VII. W zakresie prawa łowieckiego:
1. Przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach, na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny.
2. Przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców.
3. Prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego.
4. Przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
5. Przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań.
VIII. W zakresie prawa geologicznego i górniczego:
1. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty robót geologicznych.
2. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczne złóż kopalin.
3. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje hydrogeologiczne.
4. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentacje geologiczno-inżynierskie.
5. Przygotowywanie decyzji zatwierdzających inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4.
6. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż.
7. Wykonywanie zadań z zakresu administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.
gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Środowiska i Rolnictwa należy między innymi:
opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska uwzględniającego politykę ekologiczną państwa oraz wymagania zrównoważonego rozwoju powiatu oleckiego;
prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska;
przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe;
wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji;
wydawanie pozwoleń zintegrowanych;
wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia;
wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów;
wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, unieszkodliwiania, zbierania i transportu odpadów;
prowadzenie ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, odzyskiwania, unieszkodliwiania i transportu odpadów;
rejestracja posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów;
rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej;
wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy;
wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
rejestracja jachtów;
zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu;
kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa;
dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny, jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty robót geologicznych, dokumentacje geologiczne złóż kopalin, dokumentacje hydrogeologiczne oraz dokumentacje geologiczno-inżynierskie;
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż.
Anna Turowska
2022-12-14 14:11:24
Wydział Środowiska i Rolnictwa „ŚR”
Zapis tymczasowyZajawka (PL): Naczelnik Robert Racis, tel. 87 739 18 82; pokój nr 15. Pracownicy: Joanna Waszkiewicz, Michał Topolski, Robert Kozłowski, Natalia Waszkiewicz.