Pacjent ma prawo do:
- świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
- informacji o swoim stanie zdrowia;
- zachowania w tajemnicy przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia;
- wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
- poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
- dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych;
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
- opieki duszpasterskiej;
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
W razie pytań prosimy o kontakt z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta: ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, www.bpp.gov.pl.
Prawa pacjenta i zasady funkcjonowania Rzecznika Praw Pacjenta wynikają z ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Prawa pacjenta są zbiorem praw zawartych między innymi w:
- Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
- ustawie o działalności leczniczej;
- ustawie o ochronie zdrowia psychicznego;
- ustawie o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów;
- ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej;
- ustawie o zawodzie lekarza.
Pacjent, którego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane w sposób dla niego zadowalający, może złożyć skargę między innymi do:
- Biura Rzecznika Praw Pacjenta;
- Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Izby Lekarskiej;
- Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych;
- Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
oraz
Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Olsztynie
Wydział Spraw Świadczeniobiorców – Sekcja Skarg i Wniosków
ul. Żołnierska 16, 10-561 Olsztyn
tel. 89 539 97 93, 89 532 74 14, infolinia 194 88, fax. 89 533 91 74
wss@nfz-olsztyn.pl
Godziny pracy:
- poniedziałek w godzinach 8:00-18:00,
- wtorek - piątek w godzinach 8:00-16:00.