świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
informacji o swoim stanie zdrowia;
zachowania w tajemnicy przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia;
wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych;
zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
opieki duszpasterskiej;
przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
W razie pytań prosimy o kontakt z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta: ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, www.bpp.gov.pl.
Prawa pacjenta i zasady funkcjonowania Rzecznika Praw Pacjenta wynikają z ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Prawa pacjenta są zbiorem praw zawartych między innymi w:
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
ustawie o działalności leczniczej;
ustawie o ochronie zdrowia psychicznego;
ustawie o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów;
ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej;
ustawie o zawodzie lekarza.
Pacjent, którego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane w sposób dla niego zadowalający, może złożyć skargę między innymi do:
Biura Rzecznika Praw Pacjenta;
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Izby Lekarskiej;
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych;
Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
oraz
Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Olsztynie Wydział Spraw Świadczeniobiorców – Sekcja Skarg i Wniosków