Do zadań samodzielnego stanowiska ds. obronnych i obywatelskich należą w szczególności:
sprawy obywatelskie, w tym między innymi:
sporządzanie w obecności Starosty lub Sekretarza testamentu,
przygotowanie zezwoleń w drodze decyzji administracyjnej na sprowadzenie zwłok,
sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń ze względu na siedzibę stowarzyszenia z wyłączeniem nadzoru nad działalnością stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,
nadzór nad fundacjami,
prowadzanie spraw dotyczących udzielania pomocy cudzoziemcom, uchodźcom i repatriantom,
realizacja zadań wynikających z ustawy o Karcie Polaka;
sprawy obronne, w tym między innymi:
planowanie i programowanie pozamilitarnego przygotowania obronnego powiatu,
koordynowanie prac związanych z organizacją służby stałego dyżuru na terenie powiatu,
wykonywanie zadań związanych z zabezpieczeniem potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych,
planowanie przygotowań obronnych ochrony zdrowia i gotowości do działań w przypadku nadzwyczajnych zagrożeń i w czasie wojny,
opracowanie programu i planu szkoleń obronnych w powiecie oleckim,
opracowanie i aktualizacja planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu Oleckiego,
przygotowywanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej;
sprawy obrony cywilnej, w tym między innymi:
zapewnienie realizacji funkcji Starosty jako Szefa Obrony Cywilnej powiatu oleckiego,
opracowanie i aktualizacja planu obrony cywilnej powiatu oleckiego,
prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem procesu ewakuacji na wypadek występowania zagrożeń militarnych,
nadzór nad tworzeniem i utrzymaniem w gotowości formacji obrony cywilnej,
obsługa systemu łączności,
organizowanie i utrzymanie w gotowości do działania Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania;
w zakresie ochrony informacji niejawnych, w tym między innymi:
wykonywanie obowiązków pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych, w tym nadzór nad prowadzeniem kancelarii niejawnej;
w zakresie zarządzania kryzysowego, w tym między innymi:
opracowanie powiatowego planu zarządzania kryzysowego i jego aktualizacja,
obsługa Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
przygotowanie i obsługa posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
w zakresie bezpieczeństwa publicznego, w tym między innymi:
nadzór merytoryczno-organizacyjny nad realizacją powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
przygotowanie i obsługa posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Oleckim.
Do zadań Wydziału Organizacyjnego należy między innymi:
obsługa kancelaryjno-biurowa i merytoryczna Rady Powiatu i Zarządu Powiatu w Olecku;
prowadzenie sekretariatów Starosty Oleckiego i Wicestarosty Oleckiego;
zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Olecku;
sprawowanie nadzoru i kontroli nad powierzonymi zadaniami;
przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków;
prowadzenie akt i spraw osobowych Członków Zarządu Powiatu w Olecku, pracowników Starostwa Powiatowego w Olecku, dyrektorów jednostek organizacyjnych i podporządkowanych Zarządowi Powiatu w Olecku i Staroście Oleckiemu;
koordynowanie spraw związanych z doskonaleniem zawodowym pracowników Starostwa Powiatowego w Olecku;
administrowanie budynkami Starostwa Powiatowego w Olecku;
prowadzenie inwestycji, remontów kapitalnych i konserwacji budynków Starostwa Powiatowego w Olecku;
zabezpieczenie przestrzegania w Starostwie Powiatowym w Olecku przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
prowadzenie archiwum Starostwa Powiatowego w Olecku;
koordynowanie spraw związanych z realizacją przepisów ustawy o ochronie danych osobowych;
Do zadań Wydziału Organizacyjnego należy między innymi:
obsługa kancelaryjno-biurowa i merytoryczna Rady Powiatu i Zarządu Powiatu w Olecku;
prowadzenie sekretariatów Starosty Oleckiego i Wicestarosty Oleckiego;
zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Olecku;
sprawowanie nadzoru i kontroli nad powierzonymi zadaniami;
przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków;
prowadzenie akt i spraw osobowych Członków Zarządu Powiatu w Olecku, pracowników Starostwa Powiatowego w Olecku, dyrektorów jednostek organizacyjnych i podporządkowanych Zarządowi Powiatu w Olecku i Staroście Oleckiemu;
koordynowanie spraw związanych z doskonaleniem zawodowym pracowników Starostwa Powiatowego w Olecku;
administrowanie budynkami Starostwa Powiatowego w Olecku;
prowadzenie inwestycji, remontów kapitalnych i konserwacji budynków Starostwa Powiatowego w Olecku;
zabezpieczenie przestrzegania w Starostwie Powiatowym w Olecku przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
prowadzenie archiwum Starostwa Powiatowego w Olecku;
koordynowanie spraw związanych z realizacją przepisów ustawy o ochronie danych osobowych;