gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Budownictwa i Środowiska należy między innymi w zakresie:
budownictwa:
sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i wymaganiami ochrony środowiska;
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,
właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania, zmianę pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę;
nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego;
przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki;
potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
prawa ochrony środowiska:
opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska;
zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty Oleckiego;
prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska;
opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi;
prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku;
przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących;
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji;
wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska;
wydawanie pozwoleń zintegrowanych;
wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia;
wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym;
udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM);
wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM);
ustawy o odpadach:
wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów;
wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów;
prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne;
przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń;
ustawy ochrona przyrody:
rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej;
wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru;
wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy;
naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów;
odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
gospodarki wodnej: sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych;
rybactwa śródlądowego:
wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych;
rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej;
gospodarki leśnej:
przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów;
prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi;
przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów;
zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu;
kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu;
dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu;
wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach;
prawa łowieckiego:
przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny;
przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców;
prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej;
przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań;
prawa geologicznego i górniczego:
przygotowywanie decyzji zatwierdzających:
projekty robót geologicznych,
dokumentacje geologiczne złóż kopalin,
dokumentacje hydrogeologiczne,
dokumentacje geologiczno-inżynierskie,
inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4;
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż,
wykonywanie zadań z administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.
Do zadań Wydziału Organizacyjnego należy między innymi:
obsługa kancelaryjno-biurowa i merytoryczna Rady Powiatu i Zarządu Powiatu w Olecku;
prowadzenie sekretariatów Starosty Oleckiego i Wicestarosty Oleckiego;
zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Olecku;
sprawowanie nadzoru i kontroli nad powierzonymi zadaniami;
przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków;
prowadzenie akt i spraw osobowych Członków Zarządu Powiatu w Olecku, pracowników Starostwa Powiatowego w Olecku, dyrektorów jednostek organizacyjnych i podporządkowanych Zarządowi Powiatu w Olecku i Staroście Oleckiemu;
koordynowanie spraw związanych z doskonaleniem zawodowym pracowników Starostwa Powiatowego w Olecku;
administrowanie budynkami Starostwa Powiatowego w Olecku;
prowadzenie inwestycji, remontów kapitalnych i konserwacji budynków Starostwa Powiatowego w Olecku;
zabezpieczenie przestrzegania w Starostwie Powiatowym w Olecku przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
prowadzenie archiwum Starostwa Powiatowego w Olecku;
koordynowanie spraw związanych z realizacją przepisów ustawy o ochronie danych osobowych;
gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Budownictwa i Środowiska należy między innymi w zakresie:
budownictwa:
sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i wymaganiami ochrony środowiska;
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,
właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania, zmianę pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę;
nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego;
przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki;
potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
prawa ochrony środowiska:
opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska;
zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty Oleckiego;
prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska;
opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi;
prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku;
przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących;
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji;
wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska;
wydawanie pozwoleń zintegrowanych;
wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia;
wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym;
udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM);
wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM);
ustawy o odpadach:
wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów;
wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów;
prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne;
przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń;
ustawy ochrona przyrody:
rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej;
wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru;
wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy;
naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów;
odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
gospodarki wodnej: sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych;
rybactwa śródlądowego:
wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych;
rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej;
gospodarki leśnej:
przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów;
prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi;
przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów;
zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu;
kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu;
dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu;
wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach;
prawa łowieckiego:
przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny;
przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców;
prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej;
przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań;
prawa geologicznego i górniczego:
przygotowywanie decyzji zatwierdzających:
projekty robót geologicznych,
dokumentacje geologiczne złóż kopalin,
dokumentacje hydrogeologiczne,
dokumentacje geologiczno-inżynierskie,
inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4;
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż,
wykonywanie zadań z administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.