gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Budownictwa i Środowiska należy między innymi:
w zakresie budownictwa:
sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i wymaganiami ochrony środowiska;
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,
właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania, zmianę pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę;
nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego;
przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki;
potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
w zakresie prawa ochrony środowiska:
opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska;
zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty Oleckiego;
prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska;
opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi;
prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku;
przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących;
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji;
wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska;
wydawanie pozwoleń zintegrowanych;
wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia;
wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym;
udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM);
wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM);
w zakresie ustawy o odpadach:
wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów;
wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów;
prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne;
przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń;
w zakresie ustawy ochrona przyrody:
rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej;
wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru;
wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy;
naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów;
odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
w zakresie gospodarki wodnej: sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych;
w zakresie rybactwa śródlądowego:
wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych;
rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej;
w zakresie gospodarki leśnej:
przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów;
prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi;
przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów;
zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu;
kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu;
dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu;
wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach;
w zakresie prawa łowieckiego:
przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny;
przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców;
prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej;
przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań;
w zakresie prawa geologicznego i górniczego:
przygotowywanie decyzji zatwierdzających:
projekty robót geologicznych,
dokumentacje geologiczne złóż kopalin,
dokumentacje hydrogeologiczne,
dokumentacje geologiczno-inżynierskie,
inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4;
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż,
wykonywanie zadań z administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.
gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Budownictwa i Środowiska należy między innymi:
w zakresie budownictwa:
sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i wymaganiami ochrony środowiska;
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,
właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania, zmianę pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę;
nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego;
przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki;
potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
w zakresie prawa ochrony środowiska:
opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska;
zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty Oleckiego;
prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska;
opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi;
prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku;
przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących;
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji;
wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska;
wydawanie pozwoleń zintegrowanych;
wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia;
wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym;
udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM);
wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM);
w zakresie ustawy o odpadach:
wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów;
wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów;
prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne;
przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń;
w zakresie ustawy ochrona przyrody:
rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej;
wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru;
wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy;
naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów;
odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
w zakresie gospodarki wodnej: sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych;
w zakresie rybactwa śródlądowego:
wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych;
rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej;
w zakresie gospodarki leśnej:
przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów;
prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi;
przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów;
zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu;
kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu;
dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu;
wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach;
w zakresie prawa łowieckiego:
przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny;
przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców;
prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej;
przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań;
w zakresie prawa geologicznego i górniczego:
przygotowywanie decyzji zatwierdzających:
projekty robót geologicznych,
dokumentacje geologiczne złóż kopalin,
dokumentacje hydrogeologiczne,
dokumentacje geologiczno-inżynierskie,
inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4;
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż,
wykonywanie zadań z administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.
gospodarowanie odpadami, emisja zanieczyszczeń, wydawanie kart wędkarskich, rejestracja jachtów.
Do zadań Wydziału Budownictwa i Środowiska należy między innymi:
w zakresie budownictwa:
sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i wymaganiami ochrony środowiska;
sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej,
właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależności do odpowiedniej izby architektów i inżynierów,
wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie;
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na budowę, rozbiórkę i zmianę sposobu użytkowania, zmianę pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę;
nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego;
przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby;
wydawanie zaświadczeń o zabudowie działki;
potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali;
potwierdzenie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego;
w zakresie prawa ochrony środowiska:
opracowywanie powiatowego programu ochrony środowiska;
zabezpieczenie ochrony zasobów środowiska w zakresie należącym do kompetencji Starosty Oleckiego;
prowadzenie postępowania w zakresie wydawania, cofania i ograniczania pozwoleń na korzystanie ze środowiska;
opracowywanie projektów przychodów i wydatków środków pochodzących z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
prowadzenie bazy danych i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi;
prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi oraz nieodwracalnych szkód w środowisku;
przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących;
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie decyzji, nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji;
wydawanie decyzji określającej wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska;
wydawanie pozwoleń zintegrowanych;
wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
prowadzenie rejestru rodzajów instalacji, których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia;
wydawanie decyzji w zakresie sporządzania i przedłożenia przeglądu ekologicznego instalacji zaliczonej do przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że podmiot, który nabywa paliwo stałe prowadzi instalację spalania o nominalnej mocy ciepła większej niż 1MW opalaną paliwem stałym;
udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o instalacjach wytwarzających pole elektromagnetyczne (PEM);
wydawanie zaświadczeń o braku sprzeciwu do przyjęcia zgłoszenia instalacji wytwarzającej pole elektromagnetyczne (PEM);
w zakresie ustawy o odpadach:
wydawanie pozwoleń podmiotom korzystającym ze środowiska na wytwarzanie odpadów;
wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów;
prowadzenia ewidencji podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wytwarzania, zbierania, przetwarzania i transportu odpadów;
prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne;
przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, dotyczących uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z udzielanych przez Starostę Oleckiego zezwoleń;
w zakresie ustawy ochrona przyrody:
rejestracja zwierząt należących do gatunków, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej;
wydawanie zaświadczeń posiadaczom zwierząt o rejestracji, zmianie danych lub wykreśleniu z rejestru;
wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości będących własnością gminy;
naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów;
odraczanie terminu uiszczania opłat za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
umarzanie należności z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów w przypadkach przewidzianych ustawą;
w zakresie gospodarki wodnej: sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych;
w zakresie rybactwa śródlądowego:
wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych;
rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
przygotowywanie wniosków w celu utworzenia przez Radę Powiatu Społecznej Straży Rybackiej lub wyrażenia zgody na utworzenie przez zainteresowane organizacje społeczne lub uprawnionych do rybactwa – Społecznej Straży Rybackiej;
w zakresie gospodarki leśnej:
przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów;
prowadzenie spraw dotyczących przyznawania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi;
przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
przygotowywanie propozycji zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzania lasów;
zlecanie wykonania planów urządzania lasów należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu;
kontrola wykonywania zadań określonych w planach urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa;
wydawanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu;
dokonywanie oceny udatności upraw leśnych w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego oraz wnioskowanie z urzędu o jego przekwalifikowanie na grunt leśny jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
wstrzymywanie w drodze decyzji wypłaty ekwiwalentu w przypadku stwierdzenia, że uprawa leśna prowadzona jest niezgodnie z planem zalesienia a następnie z uproszczonym planem urządzania lasu;
wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 37a ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach;
w zakresie prawa łowieckiego:
przygotowywanie zezwoleń w szczególnych przypadkach na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny;
przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców;
prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej;
przyjmowanie sprzeciwów właścicieli nieruchomości położonych w obwodach łowieckich w sprawach dotyczących zakazu polowań;
w zakresie prawa geologicznego i górniczego:
przygotowywanie decyzji zatwierdzających:
projekty robót geologicznych,
dokumentacje geologiczne złóż kopalin,
dokumentacje hydrogeologiczne,
dokumentacje geologiczno-inżynierskie,
inne dokumentacje niż określone w pkt 2-4;
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż,
wykonywanie zadań z administracji geologicznej określonych ustawą Prawo geologiczne i górnicze.
Anna Turowska
2024-06-14 08:51:18
Wsparcie systemu pieczy zastępczej w powiecie oleckim
Publikacja
Anna Turowska
2024-06-14 08:51:16
Wsparcie systemu pieczy zastępczej w powiecie oleckim
Zapis tymczasowyTreść (PL):
Otrzymaliśmy dofinansowanie na projekt pod nazwą: Wsparcie systemu pieczy zastępczej w powiecie oleckim. Środki na jego realizację są z budżetu Unii Europejskiej z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027.
Realizuje go Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) w Olecku.
Jaki jest cel projektu?
To zwiększenie dostępu na terenie naszego powiatu do usług społecznych poprzez integrację i aktywizację społeczną rodzin zastępczych i osób, które przebywają w pieczy zastępczej, osób usamodzielnianych i kadry systemu pieczy zastępczej od 1 kwietnia 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.
Do kogo jest skierowany?
Do 148 dzieci i młodzieży, które przebywają w rodzinach zastępczych lub są w Domach im. Janusza Korczaka w Olecku. Wsparcie otrzymają też kandydaci i rodzice zastępczy, osoby usamodzielniane, pracownicy PCPR i Domów im. Janusza Korczaka w Olecku.
Działania w ramach projektu
Będzie to 7 działań.
Wsparcie specjalistyczne pieczy zastępczej – między innymi: konsultacje diagnostyczno-terapeutyczne, wsparcie psychologiczne, zajęcia usprawniające, grupa wsparcia, zajęcia socjoterapeutyczne, wyjazdy terapeutyczne.
Wsparcie edukacyjne dzieci i młodzieży z pieczy zastępczej – między innymi: wsparcie pedagogiczne, kursy z języka angielskiego, indywidualne zajęcia korepetycyjne dzieciom z trudnościami w nauce, obozy językowe, wydarzenia integracyjne i wyjazdy edukacyjno-integracyjnych.
Szkolenia i doradztwo kandydatom na rodziców zastępczych/ opiekunów zastępczych – między innymi: specjalistyczne szkolenia kandydatów na niezawodowe i zawodowe rodziny zastępcze i te o charakterze pogotowia rodzinnego, wsparcie psychologiczne, konsultacje indywidualne kandydatów, szkolenia tematyczne funkcjonującym rodzinom zastępczym.
Wsparcie usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej – między innymi: dofinansowanie do pobytu w mieszkaniu chronionym/ treningowym, opieka dla osób usamodzielnianych, indywidualne spotkania z pedagogiem i coach’em.
Wsparcie i ścieżka aktywizacyjno-edukacyjna pełnoletnim wychowankom pieczy zastępczej i osób usamodzielnianych – między innymi wsparcie kształcenia i przygotowania zawodowego, w tym sfinansowanie kursów zawodowych i kursów na prawo jazdy.
Promocja rodzicielstwa zastępczego – kampania promująca ideę rodzicielstwa zastępczego i organizacja Gali Rodzicielstwa Zastępczego.
Szkolenie kadr systemu pieczy zastępczej – między innymi szkolenia dla pracowników PCPR i Domów Dziecka.
Efekty projektu
Rodzice zastępczy otrzymają wsparcie od specjalistów, podwyższą swoje kompetencje rodzicielskie i opiekuńcze.
Dzieci będą objęte wsparciem edukacyjno-terapeutycznym, działaniami integracyjnymi i będą uczestniczyć w zorganizowanym wypoczynku.
Pełnoletni wychowankowie pieczy zastępczej i osoby usamodzielniane zdobędą umiejętności przydatne w dorosłym życiu. Uzyskają też prawo jazdy.
Dzięki nowym kandydatom na rodziców zastępczych zwiększymy liczbę miejsc w rodzinnej pieczy zastępczej.
Poprawimy też dostępność architektoniczną budynku PCPR na ul. Gołdapskiej 23. Zamontujemy windę wewnętrzną i wyremontujemy pomieszczenia Zespołu Rodzinnej Pieczy Zastępczej. Zakupimy też 2 pętle indukcyjne.
Wartość projektu: 3 617 336,50 zł.
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 3 074 736,02 zł.
Współfinansowanie krajowe z budżetu państwa: 26 600,48 zł.
Wkład własny: 516 000,00 zł. Stanowią go świadczenia wypłacane rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka.